V čem spočívá raw strava?


Hned na začátek je třeba si vysvětlit, že raw stravování není žádná dieta, ale spíše jakýsi odlišný způsob stravování, který postaven na filosofii nekonzumovat tepelně upravené jídlo, neboť se v něm vařením ničí všechny vitamíny a minerály a strava se tak stává „mrtvou“ a mrtvou energii do těla přece nikdo nechce, no, určitou logiku to v sobě určitě má. Kvůli tomu, že se strava tepelně neupravuje, tak jsou vyznavači tohoto typu stravování především vegetariáni a vegani.
čerstvý salát

Strava je postavena především na konzumaci ovoce, zeleniny, luštěnin, obilovin, rostlinných mlék a mořských řas. Výhody tohoto typu stravování spočívají v tom, že do sebe dostáváme méně tuků a cholesterolu a naopak více vlákniny, draslíku, hořčíku a celkově více živin. Také se k jídlům nepřimíchávají žádné umělé typy cukrů. Podle studií se díky čerstvé stravě zlepšuje psychický stav a velkou výhodou je i redukce hmotnosti, což ale při volbě tohoto stravování není klíčové.
misky s potravinami

Strava také tělu dodává více energie a jako bonus je toto stravování šetrné k přírodě. Ovšem i tento způsob stravování má určité nevýhody. Z odborného výživového hlediska je tato strava brána jako nedostatečně vyživující především kvůli absenci bílkovin a vápníku. To může zapříčinit sníženou obranyschopnost organismu. A velkým probléme u syrové, tepelně neupravené stravy také může být mikrobiální riziko (například u špatně omyté zeleniny). Syrová strava je také náročnější na trávení a u lidí vyššího věku může způsobovat střevní a jiné obtíže.
zeleninové šťávy a zelenina


Z pohledu většiny odborníků není na tomto způsobu stravování nic špatného, ale pouze pokud se aplikuje po omezenou dobu jako určitá forma odlehčení organismu.  Z dlouhodobějšího hlediska lékaři tento způsob stravování nedoporučují kvůli absenci výše zmíněných složek potřebných pro správné fungování organismu.


Ohodnoťte příspěvek